Friday, 19 October 2012


LITERASI BAHASA:
WAJ 3104 (BAHASA MELAYU)
PPG SEMESTER 02
KUMPULAN: PSV AMBILAN FEB.2012


TOPIK 12:


BENGKEL PEMBELAJARAN SECARA INDIVIDU, BERPASANGAN DAN BERKUMPULAN


PENGENALAN

Pengelolaan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa merupakan salah satu perkara penting yang perlu diberi perhatian oleh setiap guru. Ia bukanlah bermaksud mengurus yang melibatkan kelas, murid dan disiplin tetapi lebih merupakan cara atau kaedah pengajaran bahasa itu dikendalikan. Pengelolaan pengajaran bahasa ini boleh dilakukan secara individu,
berpasangan atau berkumpulan. Kadangkala ia boleh juga dilakukan secara berkumpulan, secara kelas atau cara-cara lain mengikut kesesuaian dengan yang terbaik.

PEMBELAJARAN SECARA INDIVIDU

Cara pembelajaran yang menumpukan perhatian terus kepada seseorang pelajar/murid tertentu dengan bahan-bahan pengajaran yang telah dikhaskan.

Pengajaran ini sesuai kerana setiap murid berbeza dari segi intelek,minat,kecekapan,daya cipta dan keboleh-kebolehan lain.

Pengajaran cara ini pada keseluruhannya bertujuan supaya murid boleh belajar mengikut kemampuan sendiri.

Guru akan memberi perhatian yang teliti dan rapi kepada murid berkenaan dan cuba membantu untuk menyelesaikan masalah berkenaan.

Aktiviti pengajaran hendaklah terancang atau pukal pembelajaran sendiri adalah amat penting.


PEMBELAJARAN SECARA BERPASANGAN

Satu strategi yang melibatkan dua orang murid merancang pengajaran dan pembelajaran ,memerhati pengajaran rakan sebaya dan memberi maklum balas tentang persediaan dan penyampaian pelajaran.

Dapat mewujudkan kerjasama dalam kalangan pasangan secara formal.

Berfikir dan berbincang mengenai teknik pembelajaran dan pengajaran.

Pembelajaran berpasangan ini juga dapat mencetuskan inovasi dan meningkatkan kreativiti murid berkenaan.


PEMBELAJARAN SECARA BERKUMPULAN

Pengajaran jenis ini memerlukan murid dibentuk dalam kumpulan kecil, iaitu 3 hingga 5 orang satu kumpulan.

Ada dua (2) kumpulan akan dibentuk,iaitu mengikut kebolehan dan mengikut pelbagai kebolehan murid;

Kumpulan mengikut kebolehan:

i)             Murid-murid lebih kurang sama tahap kebolehan.
ii)            Pengumpulan murid-murid ini mengikut kebolehan biasa digunakan dalam P&P kemahiran asas seperti lisan,membaca dan menulis.

Kumpulan Mengikut Pelbagai Kebolehan:

i)             Kumpulan ini dibuat setelah murid-murid dapatmenguasai kemahiran asas.
ii)            Murid-murid yang cerdas diminta dapat membantu murid-murid yang lemah dan perkembangan emosi dan sosial yang sihat dapat dibina melalui aktiviti-aktiviti seperti lawatan, kerja projek,permainan,simulasi dansebagainya.
iii)           Murid-murid juga berpeluang memainkan peranan dan mengembangkan bakat kepemimpinan mereka.



















                                                                              …by MUHAMAD NAJIB B. AHMAD /PPG/ PSV AMBILAN FEB 2012.



No comments:

Post a Comment