Saturday, 20 October 2012


Nama             :          Noor Azura Elias
Tajuk Tugasan :       Aktiviti Penyerapan Pemulihan Membaca dan Menulis Melalui Mata
Pelajaran  Pendidikan  Seni Visual.
-Mengeja dan menyebut perkataan berdasarkan gambar yang
dilukis,kraf,kolaj dan ukiran yang dihasilkan.















Pengenalan

Perasaan cinta terhadap keindahan adalah salah satu sifat istimewa bagi setiap kanak-kanak.Ianya akan berkembang mengikut fitrah semulajadi berdasarkan proses tumbesaran mereka. Melalui perasaan inilah kanak-kanak akan dapat menghasilkan kerja seni visual yang kreatif kerana ia sebagai penghubung atau sebagai alat komunikasi yang amat berkesan..
Kanak-kanak akan dapat memperkembangkan bakat atau potensi mereka dengan lebih kreatif lagi Melalui Pendidikan Seni Visual ini. Ini kerana ianya menekankan aspek kognitif,psikomotor dan afektif. Selain itu juga ianya dapat  membentuk daya kreativiti mereka disamping memperkembangkan psikologi serta menyuburkan lagi potensi diri.Selain itu,pendidikan Seni Visual juga dapat mendidik kanak-kanak untuk menghargai bidang seni dan budaya.

Konsep

Konsep yang ingin diterapkan dalam aktiviti penyerapan pemulihan menulis dan membaca melalui pendidikan seni visual ialah dalam unsur peniruan seperti murid-murid meniru reka bentuk abjad a hingga z atau perkataan mudah ( dua sukukata ) dan kemudiannya dihias dengan menggunakan pelbagai teknik seperti catan,kolaj,mozek dan sebagainya. Selain itu,penggunaan kaedah formalistik seperti penguasaan murid-murid dalam unsur-unsur seni mudah seperti membuat  garisan,mewarna,melukis bentuk dan rupa. Melalui melukis garisan lurus,bengkok dan putus-putus,murid-murid mampu mengaplikasi latihan ini untuk memperbaiki tulisan mereka supaya menjadi kemas. Dalam mewarna,murid-murid mampu belajar tentang warna asas,sekunder dan tertier.

            Melalui aktiviti ini murid-murid akan mampu berfikir secara kritis dan kreatif untuk menghasilkan bahan- bahan yang menarik kerana penglibatan mereka yang maksimum semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan. Murid-murid juga akan dapat mengekpresi diri sendiri melalui beberapa bentuk penghasilan seni yangmelambangkan perasaan sedih,marah,gembira,simpati dan sebagainya.Oleh yang demikian ternyata bahawa pendidikan seni visual juga memainkan peranan yang penting dalam aktiviti penyerapan pemulihan menulis dan membaca kerana dengan pendekatan penciptaan bahan pembelajaran yang kreatif dalam pelbagai bentuk dan saiz serta berwarna warni oleh murid-murid itu sendiri.

Kepentingan Pendidikan Seni Visual Dalam Aktiviti Penyerapan Pemulihan Menulis Dan Membaca

Pendidikan Seni Visual sememangnya mempunyai nilai estetika yang ditonjolkan tanpa disedari. Pendidikan Seni Visual adalah merupakan suatu bentuk hasil seni yang Nampak atau nyata. Ia juga mempunyai hubungan dengan budaya pembelajaran kanak-kanak seperti ;

a. Memberi peluang kepada murid-murid mengekspresikan diri melalui seni
b. Sebagai satu corong bahasa seni untuk kebebasan bersuara atau meluahkanperasaan
c. Salah satu elemen untuk mengembangkan potensi diri kanak-kanak
d. Sebagai satu formula yang mengadunkan pemikiran kanak-kanak dengan guru dalam satu kumpulan yang bekerjasama dan harmoni
e. Sebagai panduan dan peringatan kepada guru tentang perbezaan keupayaanseseorang kanak-kanak itu
Jelas sekali bahawa segala aktiviti penyerapan pemulihan yang melibatkan senivisual adalah salah satu cabang penting dalam membantu murid-murid untuk mengembangkan potensi diri serta minat terhadap pembelajaran sepanjang hayatnya.

Merancang Aktiviti
Untuk mewujudkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkesan, kita harus merancang aktiviti yang pelbagai dan kreatif. AktivitiPendidikan Seni Visual yang telah dikenal pasti dan sesuai digunakan dalam aktiviti Literasi Bahasa Melayu ada lima jenis iaitu:

a) Kolaj
b) Mozek
c) Anyaman
d) Ukiran
e) Mewarna

Dengan adanya aktiviti berkenaan, kita dapat menghasilkan bahan bantu mengajar yang istimewa kerana imejnya timbul atau tiga dimensi. Murid dapat melihat bentuk tiga dimensi dan merasa sendiri menggunakan jari dan tapak dengan bentuk asas menjadi binaan utama huruf atau perkataan.

a) Kolaj

Salah satu teknik tertua yang menggunakan teknik tampalan untuk menghasilkan pelbagai karya lukisan gambar atau rekaan. Bahan tampalan boleh disusun, ditindih atau diatur pada permukaan kertas mengikut komposisi tema atau tajuk yang diperlukan.
Terdapat empat jenis kolaj yang sesuai iaitu Kolaj kertas, bahan jahitan, bijirin dan bahan terbuang

i. Kolaj kertas
Diperbuat menggunakan kertas warna yang digunting secara bebas atau menggunakan teknik tekanan pada mata pen dan pensel atau menggunakan alat penebuk kertas.
ii) Kolaj bahan jahitan
Kolaj ini menggunakan perca kain, manik, butang baju, kapas dan kekabu sebagai bahan utamanya. Cara membuatnya sama, iaitumenyusun bahan menerusi guntingan perca kain atau menyusun manik atau butang baju pada huruf yang dipilih
iii) Kolaj bijirin
Jenis ini menggunakan bahan bijirin yang disusun dan dilekat menggunakan gam berkualiti pada kad board tebal. Bijirin yang biasa digunakan ialah beras pulut, beras bali, kacang hijau, jagung dan biji saga.
iv) Kolaj bahan terbuang.
Bahan terbuang yang biasa digunakan ialah penutup botol, batang aiskrim, lidi sate tali, plastik sampah dan sebagainya. Bahan ini disusun dan dilekat menggunakan gam serta dibalut menggunakan plastik lut sinar supaya tahan lama.
 
b) Mozek

Merupakan susunan bahan yang ditampal secara sebelah menyebelah dan tidak bertindih-tindih. Cara menyusun mozek iaitu tidak bersentuhan antara satu sama lain, sedangkan binaan kolaj bersentuhan serta bertindih. Ada tiga jenis mozek yang sesuai digunakan iaitu mozek kertas, mozek kain dan mozek kulit kayu.

i) Mozek kertas
Mozek ini dibuat daripada susunan kertas warna atau gambar foto yang diperoleh daripada majalah atau suratkhabar lama. Kertas warna atau gambar perlu digunting secara seragam dari segi bentuk dan saiznya seperti segi empat sama, segi empat tepat, segi tiga atau bulatan yang kemudian disusun tanpa bertindih. Cara susunan bentuk segi empat tepat terbahagi kepada dua, iaitu susunan biasa dan susunan batu bata. Cara kedua ialah susunan berpusat yang terhasil daripada susunan kertas ditebuk menggunakan alat penebuk lubang yang disusun tanpa bertindan antara satu sama lain. Susun dan hias kertas warna, sama ada berkonsepkan ton warna atau biasa.
ii) Mozek kain
Menggunakan sisa guntingan kain (perca kain). Kain pelbagai warna dan corak perlu digunting secara bebas atau seragam sebelum disusun mengikut bentuk huruf. Buat lakaran huruf pada kertas keras atau kadbod sebelum kerja-kerja menampal cebisan kain dilakukan dengan cermat. Pastikan plastic lutsinar digunakan sebagai pembalut.
iii) Mozek kulit kayu, kulit telur dan kulit kerang
Cara membuat mozek ini sama dengan cara membina jenis mozek sebelum ini. Bezanya bahan utama yang digunakan iaitu kulit batang pokok yang mati, kulit telur dan kulit kerang. Bahan ni disusun ikut bentuk huruf menggunakan gam berkualiti dan balutkan dengan pastik lut sinar.

c) Anyaman

Satu proses di mana daun atau kertas dianyam secara selang-seli, turun naik dan ke atas dan ke bawah. Tikar dianyam dengan pelbagai corak dan teknik mewarna menarik dari daun pokok mengkuang sebagai alat mengalas tempat duduk, bahan hiasan dan cenderamata. Untuk menghasilkan reka bentuk dan corak yang menarik, anyaman boleh menggunakan dua atau tiga warna.
Corak anyaman yang mudah dibina adalah kelarai ‘siku kelalang’
 Ada tiga jenis anyaman iaitu anyaman kertas warna, reben dan daun mengkuang.

Jenis anyaman:
i) Anyaman kertas
Kertas warna atau gambar foto dari majalah warna-warni dipotong dalam bentuk lembaran yang berukuran 1 cm x 30 cm supaya mudah dianyam. Dua bentuk boleh digunakan iaitu teknik tampalan dan teknik tebukan. Teknik tampalan, kita perlu buat anyaman dahulu dengan lebaran menyamai kertas bersaiz A4 sebelum gunting menggunakan saiz huruf yang dikehendaki. Tampal huruf pada kadbod dan balut dengan plastic. Teknik tebukan pula, guna pisau untuk menebuk garisan lakaran mengikut bentuk huruf. Anyam lembaran kertas warna
 
berselang-seli pada kertas yang ditebuk. Tampal pada kadbod dan balut dengan plastik.

ii) Anyaman reben

Reben plastik atau reben kain berukuran 1 cm boleh digunakan.Sediakan dua warna reben yang berbeza warna. Anyam berselang-seli membentuk tikar kecil dengan menggunakan gam. Gunting hasilanyaman mengikut bentuk huruf dan dilekat pada kadbod putih. Untukkekemasan dan tahan lama, balut hasil tugasan menggunakan plasticlut sinar.

iii) Anyaman daun mengkuang
Sediakan dua helai daun mengkuang yang berbeza dan anyamberselang-seli membentuk tikar kecil. Gam dengan kemas, kemudian gunting mengikut bentuk huruf sebelum dilekat pada kadbod.Untuk mengelakkan hasil anyaman, mozek dan kolaj kelihatn kurangkemas selepas digunting, kita boleh gunakan teknik kedua iaitu tebuk huruf menggunakan pisau NT-Cutter yang tajam. Tindih ke atas hasil anyaman, mozek dan kolaj tadi, kemudian gam dengan kemas.

d) Ukiran

Merupakan hasil seni rupa tradisi Melayu terulung. Sejarah seni ukir banyak terdapat dalam catatan sejarah iaitu dalam Sejarah Melayu. Seni ukir Melayu tradisi wujud sejak lebih 500 tahun dahulu. Seni ukiran pada bangunan seperti istana dan rumah kediaman memperlihatkan betapa indah danuniknya ukiran berkenaan. Kekayaan seni ukiran kayu orang Melayu ketara pada binaan rumah tradisional terutama di Kelantan, Melaka dan NegeriSembilan. Ukiran kayu merupakan seni ukiran tertua di dunia. Peralatan yang digunakan untuk seni ukiran kayu adalah gergaji, ketam, tukul besi dan paling penting pahat. Motif ukiran terbahagi kepada beberapa jenis iaitu:

Motif makhluk halus, contoh ayam, badak dan itik

Motif angkasa, menerap gambaran awan larat seperti bintang,matahari, bulan dan bukit bukau.

Motif geometri, bentuk bulatan dan bentuk segi tiga disusun berderet,atau dicantum dengan salur-salur tumbuhan. Motif ini biasa terdapat pada alat-alat tembikar, sarung keris, tepuk sirih dan barangantembaga.

Motif seni khat atau kaligraf, menggunakan huruf Arab, terutama petikan al-Quran dan tulisan Jawi.Terdapat dua jenis bahan boleh digunakan untuk ukuran asas huruf, sukukata atau perkataan iaitu menggunakan sabun mandi dan blok kayu lembut. Alat-alat mengukir mudah boleh dibeli di kedai alat tulis.

Jenis Ukiran mudah

i) Ukiran Sabun
Sabun mandi yang pelbagai jenama dan haruman, amat sesuai digunakan untuk aktiviti mengukir kerana sifatnya lembut, padatdan berbau wangi. Caranya, sediakan seketul sabun mandi, set peralatan asas mengukir, pisau N-T Cutter dan beberapa helai surat khabar lama. Belah sabun berhati-hati, kemudian buat lakaran huruf. Kedua-dua bahagian sabun boleh digunakan untuk membuat huruf besar dan huruf kecil. Pamer hasil ukiran sabunmenggunakan kotak berpenutup lutsinar.
ii) Ukiran blok kayu
Buat lakaran huruf atas blok kayu lembut menggunakan pensel,kemudian ukirlah perlahan dan cermat menggunakan peralatan asas mengukir.

e) Aktiviti Mewarna

Proses menjadikan sesuatu benda berwarna-warni dengan menggunakan bahan pewarna yang disapu ke atas permukaan menggunakan komponen alat dan media seperti warna air, warna krayon, warna pensel, pensel 2B dan sebagainya. Teknik mewarna ada dua iaitu ton di mana ada unsur gelap kecerah, dan kedua mewarna tanpa ton.

Jenis aktiviti mewarna
i) Membina huruf tanpa ton warna
Huruf tidak dicat secara terang gelap. Caranya mudah, tidak perlu penelitian serius dan boleh mengguna salah satu media iaitu warna pensel, krayon atau warna air. Pastikan warna diguna untuk latar bertentangan dengan warna huruf supaya kad imbasan tidak mengelirukan dan boleh dilihat pada jarak jauh.
ii) Membina huruf dengan ton warna
Gabungkan sekurang-kurangnya dua warna berbeza, iaitu cerah dan gelap. Contohnya penggunaan warna biru dengan warna putih yang akan menghasilkan pergerakan warna putih–biru muda –biru tua.
Pemilihan warna merah dan kuning, hasilkan warna kuning–jingga–merah. Berhati-hati semasa memilih warna latar dan sebaik-baiknya pilih warna putih atau warna kuning.

Rumusan

Penyerapan mata pelajaran Pendidikan Seni Visual merupakan salah satu kaedah menyerapkan mata pelajaran lain ke dalam Literasi Bahasa Melayu. Ini selaras dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (KPM 2010) yang menggalakkan strategi pengajaran dan pembelajaran dalam berapa mata pelajaran menekankan konsep 5P iaitu penggabungjalinan,penyerapan, pengayaan, pemulihan dan penilaian.
Proses pengajaran Literasi Bahasa Melayu tidak dilaksanakan secara terpisah tetapi menekankan kepada tiga jenis penyerapan matapelajaran iaitu Pendidikan Seni Visual, Pendidikan Muzik danPendidikan Jasmani dan Kesihatan. Ini bertujuan supaya murid seronok, ceria, gembira, tidak stress, tidak membosankan danbmenggalakkan penglibatan murid. Penyerapan mata pelajaran ini boleh menjadikan pengajaran lebih dinamik, bervariasi dan penguasaan pelbagai ilmu.
Penyerapan Pendidikan Seni Visual dalam Literasi BahasaMelayu dapat menggalakkan murid menghasilkan tugasan dengan prinsip rekaan yang harmoni, imbangan, kontra dan kepelbagaiankombinasi. Ada empat elemen kreatif yang ditekankan iaitu bahan mesti berguna kepada murid, penglibatan maksimum, kreatif dan kritis serta penggunaan maksimum. Aktiviti pilihan ialah kolaj,mozek, anyaman, ukiran dan mewarna.Penyerapan Pendidikan Seni Visual dalam Literasi Bahasa Melayu memang sesuai bagi menjadikan pengajaran-pembelajaran

No comments:

Post a Comment